
Być jak Ignacy „Nauka pełna energii”
Uczniowie klas 7 chętnie angażują się w projekty związane z nauką przedmiotów przyrodniczych. Zainteresowanie siódmoklasistów nowymi przedmiotami: chemią i fizyką było widoczne już od pierwszych lekcji. Stąd też narodził się pomysł, aby w naszej szkole zebrać młodych adeptów doświadczeń i założyć koło naukowe, które zostało nazwane „Pozytywnie reaktywni z Dwójki”. Na spotkaniach kółka uczniowie realizują zagadnienia związane z różnymi rodzajami energii oraz poznają historie naukowców związanych z energetyką metodą naukową. Program ten jest zorganizowany już ósmy raz przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Ma on na celu popularyzację nauk przyrodniczych, wiedzy na temat źródeł energii i polskiej myśli naukowej oraz rozpowszechnianie informacji o Ignacym Łukasiewiczu i przemyśle naftowym oraz gazowym. Ważnym aspektem projektu jest również promowanie działań edukacyjnych opartych na aktywnym doświadczaniu i obserwowaniu. Uczniowie mają za zadanie tworzenie problemów badawczych, wysnuwanie hipotez, przeprowadzanie doświadczeń oraz poszerzanie swojej wiedzy stosując również burzę mózgów, czy tworząc mapy myśli. Uczniowie na każdych 60-minutowym zajęciach realizują inne zagadnienie. Na pierwszym październikowym kół młodzi ludzie zajęli się tematyką związaną z maszyną parową. Skonstruowali swój pierwszy silnik parowy z puszki. Uczniowie poznali sylwetkę wynalazcy Thomasa Newcomen’a oraz pierwowzór lokomotywy parowej. Następnie prowadzili doświadczenie związane z poznaniem sposobów studzenia tego typu silnika oraz tworzyli pytania do testu o tematyce prowadzonych zajęć. Spotkanie zakończyli rozwiązywaniem interaktywnego quizu. Spotkanie przebiegało w radosnej atmosferze, a nauczycielkę siódmoklasistów napawało optymizmem zaangażowanie uczniów.